Moguća ponovna proizvodnja Ruslana

Temeljem dogovora predsjednika njihovih vlada Rusija i Ukrajina u rujnu će potpisati protokol o osnivanju zajedničkog poduzeća za proizvodnju jedinstvenog aviona „Ruslan“ AN-124.

Riječ je o jedinom avionu na svijetu koji, uz ukupnu masu pri polijetanju od oko 400 tona, može prevesti teret do 150 tona na udaljenost od preko 3000 km. Međutim, proizvodnja i prodaja ovako velikih zrakoplova predstavlja i politički osjetljivo pitanje, pa stručnjaci smatraju kako se o stvarnom pokretanju proizvodnje ovih aviona može govoriti samo uz čvrste ugovore, a tu su već mogući veliki problemi. Osim toga, obje strane se moraju usuglasiti i kome sve mogu isporučiti takav zrakoplov, jer bi Rusija, primjerice, pristala na isporuku Indiji, ali teško i Kini, a većini zemalja takav avion nije potreban, dok komercijalne avio-kompanije trenutno ne mogu priuštiti izrazito uvećanje troškova ljetnog sata zbog uvećane cijene „Ruslana“, pa ne mogu kupiti ove avione.

Najrealniji projekt – proizvodnja zrakoplova An -124 u zajedničkom poduzeću uz odgovarajuća ulaganja obje strane bio bi realiziran rako da doprinos ukrajinske strane zajedničkoj tvrtki bude tehnološka baza i inovacijska komponenta, a ruske – financijska komponenta i tržište za konačni proizvod. Prijedlog ukrajinske strane koji podržavaju i ruske kolege, jest pokretanje pilot-projekta proizvodnje zrakoplova An -124 da bi se vidjelo kako će sve funkcionirati, a zatim prelazak na širu suradnju i u pogledu drugih aviona: putničkih i aviona za posebne namjene. Rusija i Ukrajina još su 2006. odlučile obnoviti serijsku proizvodnju spomenutih zrakoplova. Očekuje se početak proizvodnje u uljanovskoj tvornici aviona „Aviastar SP“ od 2012. u opsegu od jednog ili dva zrakoplova godišnje, a prve isporuke trebale su stići do kupaca već 2013. godine. Tada je bilo predviđeno da cijena novog aviona An -124 bude 150-160 milijuna dolara. Čak su pronađeni i kupci – za 3 aviona je bilo zainteresirano Ministarstvo obrane RF, a za još 40 avio-kompanija „Volga-Dnepr“. Među potencijalnim kupcima za avione „Ruslan“ spominjani su Ujedinjeni Arapski Emirati i Kuvajt. No, po tom pitanju ništa nije ostvareno.

„Dogovor na bilo kojoj razini o nastavku proizvodnje je moguć, no konkretno obnavljanje proizvodnje ovisi o čvrstim ugovorima o prodaji aviona, a tu već mogu nastati problemi”, objašnjava direktonr analitičke službe agencije „AviaPort“ Oleg Pantelejev. Upozorava da je cijena aviona od 150 milijuna dolara, koja je određena prije nekoliko godina – danas „nerealno niska“ s obzirom na sve troškove pokretanja proizvodnje i pronalaženja dobavljača za dijelove, komponente i ostalo. Stoga smatra da će  državni proračun teško moći snositi cjelokupnu investiciju. Naime, u državnom programu naoružanja formalno se računa na obnovu proizvodnje ‘Ruslana’, ali do 2018. prioritet je sveobuhvatna obnova i modernizacija postojećih letjelica.

„Ruslan“ An-124 je razvijen 1982. u Državnom poduzeću „Antonov“ (SSSR,Ukrajina). Verzije An-124 i An-124-100M-150 su proizvedene u Kijevu i Uljanovsku (Rusija) do 1995. U zrakoplovnoj bazi u blizini Brjanska nalazi se određeni broj zrakoplova koji nisu u letnom stanju.

« Vrati se na prethodnu stranicu