Pametni gradovi u Rusiji

Grad Sestroretsk kraj Peterburga nekad se smatrao kolijevkom revolucionarne radničke klase – tamo je bila najveća tvornica oružja, čiji su radnici često u 1917. godini dolazili u prijestolnicu kako bi organizirali redovnu eksproprijaciju. Izgleda da će nakon sto godina Sestroretsk postati kolijevka nove revolucije, ali drugačije vrste – upravo ovdje japanski stručnjaci iz udruženja Smart City Planning i arhitektorskog ureda Nikken Sekkei (zajedno s ruskom tvrtkom za razvoj Sjevero-Zapad Invest) namjeravaju iz temelja izgraditi Novu obalu – prvi ruski ”pametan grad”. U projektu Nova obala važno je upravo japansko iskustvo jer u okolici Peterburga ima imalo slobodne zemlje kao i u Japanu. ”Pametan grad” će se graditi na umjetnom otoku. Nova će obala biti prvi ruski mini-polis koji će utjeloviti sve temeljne japanske principe i potrebe za suvremenom gradskom okolicom. Preobrazba ruskih gradova u ”pametne mini-polise” riješit će mnoštvo gradskih problema, npr. veliku zagušenost prometom.

Predsjednik kompanije Nikken Sekkei Mitsuo Nakamura boravio je u Moskvi kao dio delegacije najvišeg poslovnog kadra Japana, koja je pratila japanskog premijera Shinza Abea tijekom njegovog posjeta Rusiji. ”Današnja Moskva podsjeća na Tokio sedamdesetih godina”, govori Mitsuo Nakamura. ”Ovdje isto tako nema mjesta, stalno se osjeća prašina u zraku, grad je prljav, sve je isto kao što je bilo u Tokiju. I svi su mislili da se problemi velikog megapolisa ne mogu riješiti preko noći. Nakon što se koncepcija ”pametnog grada” pokazala kao dostojna povjerenja, vlasti u Tokiju izglasale su 1988. godine zakon o potpori policentričnog prostornog razvoja grada prema kojem su bili određeni glavni smjerovi odvođenja gradskih funkcija iz centra u predgrađa“, rekao je Nakamura. Preobrazba ruskih gradova u ”pametne mini-polise” riješit će mnoštvo gradskih problema. Izgradnja informacijskih sustava omogućit će ujedinjavanje gradskih četvrti u ekosustave, što će olakšati raspodjelu komunalnih usluga između konkretnih kuća. Svaki stanovnik grada moći će voditi brigu o vlastitoj potrošnji energije, vode i korištenja drugih komunalnih usluga, uspoređivati ih s predviđenom prosječnom potrošnjom te smanjivati suvišno trošenje.

Ono što je najvažnije za ruske građane svakako je rješavanje problema u gradskom prijevozu. Sve više provincijskih gradova, uz Moskvu i ostale milijunske gradove, ima velikih problema s zastojima u prometu. U nekim gradovima lokalne vlasti su čak ukinule tramvaje i trolejbuse ne bi li raskrčile cestu za automobile, što je pak samo otežalo čitavu situaciju, budući da je smanjenje javnog prijevoza prisililo je građane na aktivnije korištenje vlastitih prijevoznih sredstava. Moskovske vlasti rade sve kako bi Moskva jednog dana postala ”pametnim gradom”, pa su značajna sredstva izdvojena u posljednje dvije godine za rješavanje problema u prometu. Sergej Sobjanin, gradonačelnik Moskve, pokrenuo je inicijativu izgradnje zasebnih prometnih traka na ključnim cestama, puštanja u pogon sustava automatiziranog rukovođenja prometa Start i ASUDD TTK . U Moskvi je postavljeno više od 750 foto i video kamera koje bilježe prometne prekršaje. Uskoro će pustiti ITS – inteligentni sustav rukovođenja prometnih bujica, koji već radi u velikim gradovima Europe i Azije. Velike nade se polažu i na GLONASS, postavljanje predajnika u oko 8 tisuća autobusa i trolejbusa kako bi bio stvoren jedinstveni centar, koji će prikupljati sve informacije vezane za javni promet u prijestolnici. No, japanski stručnjak za ”pametne gradove” nije posebno oduševljen tim inovacijama. Nakamura ističe da nikakvi automatizirani sustavi rukovođenja ne bi mogli riješiti problem Tokija, već su japansku prijestolnicu spasile cestovne petlje te široke magistrale, zahvaljujući kojima su gradske ustanove i uredi bili preseljeni na periferiju, što je dug proces, koji je u Tokiju trajao 20-ak godina.

« Vrati se na prethodnu stranicu